داستان مغروری که به آینه نگاه می کند

ما مثل بچه‌هایی که می‌خواهند خدا را در برگ گل‌ها و بال پروانه‌ها و حرکت سریع سنجاقک‌ها غافلگیر کنند، می‌خواهیم با اینها خدا را ببینیم. ما اینها را شهید و گواه خدا می‌گیریم، در حالی که او گواه تمامی پدیده‌هاست. او بر هر چیزی گواه است «وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَى‏ءٍ شَهید».

 1کی بوده‌ای نهان که هویدا کنم تو را

ما می‌خواهیم خدا را ببینیم و یا او را در آثار او بیابیم و در آینه ی آثار، رخسارش را تماشا کنیم، در حالی که ما با او می‌بینیم.

داستان ما داستان مغروری است که به آینه نگاه می‌کند و رخسارش را می‌بیند، آن‌گاه با غرور می‌گوید: من فقط خودم را می‌بینم، چه کسی می‌تواند نور را نشان بدهد؟ غافل از آن که او با نور می‌بیند. بدون نور، خودش انعکاس و ظهوری ندارد. این ضعف ماست که می‌خواهیم خدا را در آثارش جست‌وجو کنیم، در حالی که آثار خدا با او به ظهور رسیده‌اند و نمی‌توانند ظاهر کننده ی او باشند.

 

ما مثل بچه‌هایی که می‌خواهند خدا را در برگ گل‌ها و بال پروانه‌ها و حرکت سریع سنجاقک‌ها غافلگیر کنند، می‌خواهیم با اینها خدا را ببینیم. ما اینها را شهید و گواه خدا می‌گیریم، در حالی که او گواه تمامی پدیده‌هاست. او بر هر چیزی گواه است «وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَى‏ءٍ شَهید».

«شَهِدَ اللَّهُ انَّه لا الهَ الّا هُو وَالْمَلائِكَةُ وَ اولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْط».

 

او نور هستی و روشنگر تمامی جهان است

«اللَّهُ نُورُ السَمواتِ وَالْارضِ».

سید الشهداء در بیابان عرفه می‌خواهد که: «خداى من! مرا به آثار خودت حوالت مده»؛ «الهى‏ تَرَدُّدى‏ فِى الْاثارِ یُوجِبُ بُعْدالْمَزار»، که گشت و گذار من، رفت و آمد من در آثار تو باعث دوری دیدار توست. «فَارْجِعْنى‏ عَلَیْكَ بِخِدْمَةٍ تُوصِلُنى‏ الَیْك»؛ تو وجود پراکنده ی من را بر خودت جمع کن، آن هم با خدمتی که مرا به تو پیوند بزند.

«كَیْفَ یُسْتَدَلُّ عَلَیْكَ بِما هُوَ فى‏ وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ الَیْك»؛ چگونه بر تو استدلال می‌شود به آنچه که هستی‌اش محتاج توست؟

«ایَكُونُ لِغَیْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَیْسَ لَكَ حَتّى‏ یَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرُ لَك»؛

 

آیا غیر از تو، از تو آشکارتر است تا آشکار کننده ی تو باشد؟ آیا ظهور دیگران پیش از توست که نماینده ی تو باشند؟

«مَتى‏ غِبْتَ حَتّى تَحْتاجَ الى‏ دَلیلٍ یَدُلُّ عَلَیْكَ وَ مَتى‏ بَعُدْتَ حَتى‏ تَكْونَ الْاثارُ هِىَ الَّتى‏ تُوصِلُ الَیْك ...»؛ تو چه وقت غایب شده‌ای تا نیاز به دلیلی داشته باشی که بر تو دلالت کند و چه وقت دور بوده‌ای تا آثار تو همان باشد که  به تو پیوند بزند و به تو راه نشان بدهد؟

 

اینها که به این سطح رسیده‌اند، اگر چه به آثار نگاه کنند، در آثار نمی‌مانند. نگاهشان در پدیده‌ها نگاه عالم و دانشمند نیست که نگاه عارف است، که در نگاه دانشمند تو از یک کفش به اجزا و عناصر و کیفیت ترکیب آن پی می‌بری و در آنها می‌مانی، در حالی که با نگاه عارف تو از کفش به صاحب کفش و محبوب و دلدار راه می‌بری و از این به آن همه تداعی و همخوانی و احساس می‌رسی.

 

کی بوده‌ای نهان که هویدا کنم تو را                   کی رفته‌ای ز دل که تمنا کنم تو را

«عَمِیَتْ عَیْنٌ لاتَراك عَلَیْها رَقیباً، وَ خَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّكَ نَصیباً»؛ کور شده آن چشمی که تو را همراه و مسلط بر خودش نمی‌بیند و زیان دیده تجارت کسی که تو از عشق خودت برایش سهمی نگذاشته‌ای.

«الهى‏ امَرْتَ بِالرُّجُوِع الىَ الْاثارِ، فَارجِعْنى‏ الَیكَ بِكِسْوَةِ الْانْوارِ وَ هِدایَةِ الْاسْتِبْصار»؛ خدای من تو دستور داده‌ای که به آثار تو رجوع کنم و تو را در آثار ببینم، پس تو من را از این آثار به خودت باز گردان تا در این‌جا نمانم و همراه لباس‌های نور و هدایت روشن به سوی تو باز گردم؛ «حتّى ارْجِعَ الَیْكَ مِنْها كَما دَخَلْتُ الَیْكَ مِنْها، مَصُونَ السِّرِ عَنِ النَظَرِ الَیْها وَ مَرْفُوعَ الْهِمَّة عَنِ الْاعْتِمادِ عَلَیْها»؛ تا از اینها به سوی تو باز گردم، همان طور که از اینها به سوی تو آمدم. نهان من از نگاه به خود اینها آزاد باشد و همت من از تکیه بر آنها بالاتر، که تو توانایی.

«الهى‏ هذا ذُلّى‏ ظاهِرٌ بَیْنَ یَدَیْكَ، وَ هذا حالى‏ لایَخْفى‏ عَلَیْكَ، مِنْكَ اطْلُبُ الوُصُولَ الَیْك، وَ بِك اسْتَدِلُّ عَلَیْكَ فَاهْدِنى‏ بِنُورِكَ الَیْك ...»؛ این ذلت من است که تو می‌بینی و این حالت من که از تو پوشیده نیست. این ذلتی که در این رفت و آمدها دارم و این عطشی که به قرب و لقاء تو دارم. من از تو، تنها از تو می‌خواهم که به تو راه بیابم. و از خود تو بر تو استدلال کنم. تو مرا با نور خودت به خودت برسان و برای عبودیت صادق بر پا بدار، که تحمل این همه فراق در من نیست و کشش این همه ذلت و گرفتاری در آثار را ندارم، که از غیر تو به تو رسیدن ذلت است و از غیر تو بر تو استدلال کردن، شرک.

با این بینش دیگر آن بحث‌ها که خدا را چگونه می‌توان دید بر باد می‌رود، که تو با او می‌بینی و با نور می‌بینی، ولی در غفلت نشسته‌ای و از نور بی‌خبری.

داستان ما داستان مغروری است که به آینه نگاه می‌کند و رخسارش را می‌بیند، آن‌گاه با غرور می‌گوید: من فقط خودم را می‌بینم، چه کسی می‌تواند نور را نشان بدهد؟ غافل از آن که او با نور می‌بیند. بدون نور، خودش انعکاسی ندارد و ظهوری. این ضعف ماست که می‌خواهیم خدا را در آثارش جست‌وجو کنیم، در حالی که آثار خدا با او به ظهور رسیده‌اند و نمی‌توانند ظاهر کنندهء او باشند.

 

پدیده‌ها از حدود و از وجود برخوردارند. وجودی که حد مشترک تمامی پدیده‌هاست و حدودی که حد فاصل آنهاست و ماهیت آنهاست. و خدا با تمامی پدیده‌ها حضور دارد. نه در حدود آنها که با وجود آنها همراه است. «هُوَ مَعَكُم ایْنَما كُنْتُمُ».

«داخِلٌ فِى الْاشْیاءِ لابِمُمازَجَةٍ. وَ خارِجٌ عَنْها لا بِمُفارَقَة ...»[ نهج البلاغه، خطبه های 65،186 با تفاوت در الفاظ]

با این دید، هر کس که به هستی خودش یا هستی هر چیزی معتقد باشد و خودش یا سنگ و دیواری را قبول کرده باشد در واقع خدا را باور کرده و پذیرفته است؛ چون او با وجود هر پدیده‌ای همراه است؛ چون با اوست که پدیده‌ها به ظهور می‌رسند. و ما با اوست که می‌بینیم. و این خداست که نور هستی است. و این خداست که روشنگر پدیده‌هاست. و این اوست که بر تمامی خلقت گواه است.

«اوَلَمْ یَكْفِ بِرَبِّكَ انَّه عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهید ...»

«شَهِدَ اللَّهُ انَّهُ لا اله الَّا هُوَ ...»

اینها که به این سطح رسیده‌اند، اگر چه به آثار نگاه کنند، در آثار نمی‌مانند. نگاهشان در پدیده‌ها نگاه عالم و دانشمند نیست که نگاه عارف است، که در نگاه دانشمند تو از یک کفش به اجزا و عناصر و کیفیت ترکیب آن پی می‌بری و در آنها می‌مانی، در حالی که با نگاه عارف تو از کفش به صاحب کفش و محبوب و دلدار راه می‌بری و از این به آن همه تداعی و همخوانی و احساس می‌رسی.[ تطهیر با جاری قرآن (2)، ص: 117 تا 120]

 


بستن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

نتایج نهایی لیگ بازی های فکری

مطالب محبوب (پربازدید) بخش دین و زندگی

نکته‌ای کاربردی برای فهم حقایقی از قرآن کریم

IMAGE

دوشنبه, 25 فروردين 1393 قرآن کریم به زبان بشری نازل شده است، تا مردم بتوانند درباره آن تعقل و آن را درک کنند. زبان قرآن، زبان عربی مبین است و با قانونمندی‌های ویژه آن هماهنگی دارد. پس برای درک بهتر آن باید به...


ادامه مطلب...

راههای مراقبت از جان!

IMAGE

دوشنبه, 25 فروردين 1393 اگر آدمی ارزش جان خود را بداند هرگز آن را به زشتی نمی آلاید و به شیطان اجازه نزدیک شدن به خود را نمی دهد ، چه رسد به اینکه خود راه تباهی را با گام های خویش طی کند. قرآن کریم ارزش و بهای...


ادامه مطلب...

برکات و شأن دعای جوشن کبیر

IMAGE

چهارشنبه, 25 تیر 1393 دعای جوشن کبیر ماه رمضانخداي تعالي در آسمان چهارم خانه‏اي بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزي هفتاد هزار فرشته داخل مي‏شوند و از آن بیرون مي‏روند و دیگر به سوي...


ادامه مطلب...

حفظ قرآن توفیقات زیادی نصیبم کرده است

IMAGE

دوشنبه, 25 فروردين 1393 علی امینی با 10 سال سن هم‌اکنون کل قرآن کریم را حفظ است و عامل موفقیت خود را توکل به خداوند و تشویق پدر و مادرش می‌داند. علی امینی، حافظ کل قرآن کریم که 10 سال بیشتر ندارد ساکن شهر قم...


ادامه مطلب...

داستان مغروری که به آینه نگاه می کند

IMAGE

دوشنبه, 25 فروردين 1393 ما مثل بچه‌هایی که می‌خواهند خدا را در برگ گل‌ها و بال پروانه‌ها و حرکت سریع سنجاقک‌ها غافلگیر کنند، می‌خواهیم با اینها خدا را ببینیم. ما اینها را شهید و گواه خدا می‌گیریم، در...


ادامه مطلب...

سه چیز هلاک‌کننده است !!

IMAGE

دوشنبه, 25 فروردين 1393 هلاک‌کننده‌ها عبارتند از: 1- بخلی که در وجود شخص باشد و آن را اطاعت کند، یعنی ظاهر کند. 2- میل و خواهش نفسانی که از آن پیروی شود. 3- و اینکه شخص خودپسند باشد و خود را بزرگ شمارد.


ادامه مطلب...

مشخصات افراد صبور از دیدگاه قرآن

IMAGE

دوشنبه, 26 اسفند 1392 صبر در آیات و روایات اسلام از چنان جایگاهی برخوردار است که آن را در کنار عقل توصیف کرده‌اند، به گونه ای که پیامبر(ص) صبر را اولین ثمره عقل خوانده و قرآن، بر ارزشمندی صبر به واسطه کسب...


ادامه مطلب...

راهی برای دوری از گناهان حتمی!

IMAGE

دوشنبه, 25 فروردين 1393 برای دوری از گناهان حتمی، باید از گناهان احتمالی اجتناب کنیم. (بنابراین از آنجایی که برخی گمان‌ها گناه است، باید از بسیاری گمان‌ها، دوری کنیم.) «اجتنبوا كثیراً... انّ بعض الظن اثم»...


ادامه مطلب...

آیا خواندن ترجمه‌ی قرآن، کافی است؟

IMAGE

دوشنبه, 25 فروردين 1393 شاید به ذهن بیاید که ما وقتی فارسی ‌زبانیم ، چه لزومی دارد که قرآن‌ کریم را به زبان عربی بخوانیم؟ با وجود ترجمه‌های زیادی که بر این کتاب آسمانی شده آیا بهتر نیست که یکی از ترجمه‌ها...


ادامه مطلب...

امامت

IMAGE

سه شنبه, 07 دی 1395     امامت مهم‌ترین اصل اعتقادی مذهب تشیع است. امامت در لغت به معنای دوستی، یاری دادن، به دست گرفتن کاری، فرماندهی داشتن و . . . است و در اصطلاح، یک منصب الهی و خدادادی است که شامل...


ادامه مطلب...

تصویر شما در آینه های موج دار چگونه است؟

IMAGE

شنبه, 18 دی 1395 اگر چهره یوسف را هم داشته باشی، وقتی کنار آب حوض یا استخر لرزان و مرتعش می ایستی و به عکس خود که در آب افتاده نگاه می کنی می بینی که از چهره ات یک کاریکاتور زشت ساخته شده است.آینه های...


ادامه مطلب...

خورشید تابان ری!

IMAGE

سه شنبه, 14 دی 1395 چهارم ربیع الثانی سالروز تولد محدث والا مقام و امام زاده ی لازم التکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) بهانه ای شد تا جان را به ذکر این دوست واقعی اهل بیت علیهم السلام جلایی دهیم....


ادامه مطلب...

برگزیده و برتر

IMAGE

شنبه, 20 آذر 1395  برگزیده و برتر زندگی > مهارت‌ها - همشهری دو - حجت الاسلام مجتبى علی‌نژاد:برای چگونه زیستن از ابتدای تاریخ روش‌ها و مکاتب گوناگونی از جانب افراد مختلفی عرضه شده است، از مکاتب...


ادامه مطلب...

تعداد اسماء خدا در قرآن

IMAGE

شنبه, 11 دی 1395 بنا بر نظر مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر قیم المیزان،اسماء الهی که در قرآن آمده، 127 اسم است. اما تعداد این اسماء در متون روایی مکتوب، برابر است با عدد 99. آیا این اسم‌ها توقیفی است؟...


ادامه مطلب...

مسیحِ مسیحی یا مسیحِ اسلامی؟

IMAGE

شنبه, 25 دی 1395 حضرت مسیح(ع) نزد مسلمانان مورد تکریم بوده و جزو پیامبرانی هستند که شریعت جدید و کتاب جدیدی آوردند. البته کتابی که امروزه در دست ما هست همان مطالبی که به حضرت عیسی(ع) وحی می شد نیست....


ادامه مطلب...

توصیه های معنوی و قرآنی برای شب یلدا !

IMAGE

سه شنبه, 30 آذر 1395   هنگام شب یلدا، جوانان پای صحبت ها و قصه های بزرگسالان می نشینند و از لابه لای داستان ها و قصه هایی که از زبان این گنج های زندگی می شنوند، عبرت ها و درس های بی شماری برای خود می...


ادامه مطلب...

برکات ماه رجب را غنیمت بدانیم

IMAGE

یکشنبه, 20 فروردين 1396       برخی از ماه ها به جهت اتفاقات و حوادث پربرکتی که در آن ها رخ داده است از ارزش و اهمیت بسیار و چه بسا فوق العاده ای برخوردار می باشند که از جمله این ماه ها می توان به ماه رجب...


ادامه مطلب...

منو مکعب

کتاب های مکعب

حضرت مهدی (علیه السلام) ما أرْغَمُ أنْفُ الشَيْطانَ بِشَىءٍ مِثْلَ الصَّلاةِ، فَصَلِّها وَ أرْ غَمْ أنْفَ الشَّيْطانَ؛ با هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان به خاك ماليده نمى شود پس نماز را به پادار و بينى شيطان را به خاك بمال. بحارالانوار، ج 53، ص 182

اوقات شرعی

حاضرین در سایت

ما 122 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت

تصویر تصادفی

19.jpg